wtorek, 26 maja 2020

Mamy w książkach (a także w serialach i filmach) // Dzień Mamy

Dziś wyjątkowy dzień, Święto Naszych Mam! W książkach też odnajdziemy mnóstwo wątków macierzyństwa, dziś przedstawię Wam propozycje, które czytałam i wiem, że mamy odgrywają tam jakąś rolę^^


***

Książki, które mają też ekranizację

  • Igrzyska Śmierci
Możecie być nieco zaskoczeni - sama też jestem, ponieważ gdybym właśnie tej pozycji nie czytała to prawdopodobnie też bym nie wiedziała, ale że czytam to wiem hah. A więc mamę Katniss uważam za wartą uwagi postać, chorowała ona także na depresję, przez co niestety brzemię odpowiedzialności za rodzinę zostawiła swojej starszej córce... Nie jest to więc jakaś super wspaniała i godna naśladowania mama, lecz nie jest to jej wina, a kwestia choroby, która ją dręczy :( Poznajemy także mamę Peety, która niestety również nie jest kochająca i opiekuńcza, ponieważ bije syna - ajj, przykry klimat nam się wkradł, przejdźmy dalej.

  • Małe Kobietki i Dobre żony
Najukochańsza i najcieplejsza książka świata, a do tego niezwykle rodzinna ♥ Mama dziewczynek to przewspaniała kobieta, niesamowicie inspirująca i dobra, choć sama przyznaje, że ma wady, nad którymi regularnie pracuje. W Dobrych żonach (ta chyba nie ma ekranizacji) mam już jest więcej, ale absolutnie nie zamierzam spojlerować, czytajcie! ♥

  • Służące
W Służących mama głównej bohaterki ma dość ważną rolę, ponieważ w znaczący sposób wpływa na jej życie, chce jak najlepiej dla swojej córki, choć niestety nie zawsze to dobrze wychodzi... Przeczytajcie sami^^ Natomiast same tytułowe służące są często bliższe dla dzieciaków, którymi się zajmują niż ich własne matki!


  • Harry Potter
Tutaj chyba taki standard, że wiele nie muszę wyjaśniać ;P Wybrałam Harry'ego, ponieważ mimo że tak naprawdę jego mama nie żyje, to jednak sama jej osoba odgrywa wielką rolę - na przykład wielu ludzi porównuje do niej jej syna. Poza tym wszyscy dobrze wiemy, że to właśnie dzięki jej miłości Harry był tym kim był - chłopcem, który przeżył.

Mamy Lary Jean i jej sióstr tak naprawdę nie poznajemy, ponieważ już dawno ona nie żyje. Mimo to czytając tę książkę, a właściwie trylogię, czujemy się, jakbyśmy doskonale ją znali, ponieważ tak mocno zakorzeniona jest w sercach bohaterek - wspominają ją bardzo często i nie da się nie zauważyć, że mocno ją kochają i bardzo tęsknią.

Na pewno wszyscy już wiecie, że bardzo mocno kocham Love, Rosie, a jeśli nie to właśnie Wam mówię - kocham Love, Rosie - i książkę i film (choć książkę bardziej). A wątek macierzyństwa? To i mama Rosie i... sama Rosie, młoda mama, której zajście w ciążę stawia całe życie do góry nogami.

  • Zanim się pojawiłeś
Tutaj poznajemy rodziny Lou i Willa, w tym również ich mamy. Pamiętam, że mama Willa zrobiła na mnie wrażenie tym, jak mocny charakter miała i jak mocno troszczyła się o syna. A książka świetna, wszyscy dobrze wiemy, bo pewnie większość z Was też ją czytała.


  • Percy Jackson
Do wstawienia tutaj tej pozycji zainspirował mnie jeden z obserwatorów/obserwatorek na Instagramie za co bardzo dziękuję @_nemezisss_ ! Jest to super przykład i tak jak zauważyła @_nemezisss_ mamy tu wiele przykładów matek i nawet niektóre są boginiami! Na gifie akurat mama Percy'ego^^


  • Pokój
Kolejna inspiracja od Was (@studiuje.prawo). Oglądałam film i zgadzam się, wątek mamy jest bardzo istotny, ponieważ to właśnie mama z dzieckiem zostaje porwana i zamknięta w tytułowym pokoju.


  • Nie otwieraj oczu
Równie jak podany wyżej przykład - przerażająca historia, tym razem o złej sile, która sprawia, że ludzie pragną popełnić samobójstwo. Właśnie stąd tytuł - nie można jej zobaczyć, bo gdy ludzie zobaczą, zabijają sami siebie. Oglądałam tylko film i średnio mi się podobał, ponieważ bardzo zawiodło mnie zakończenie. Aczkolwiek wątek mamy jest ważny, ponieważ główna bohaterka przez pół filmu jest w ciąży, a następnie zajmuje się dziećmi i próbuje je uratować. Choć jest jej ciężko i widocznie ma problemy z uwierzeniem, że czeka ich lepsza przyszłość.


Książki, które nie mają ekranizacji



  • Rywalki
Gdyby nie presja swojej mamy, America nie zapisałaby się jako kandydatka do wzięcia udziału w Eliminacjach (to pierwszy rozdział, więc uważam, że nie spojler) i wszystkie wydarzenia tej serii by nas ominęły! Poznajemy także na przykład królową, czyli mamę Maxona.


  • Delirium
Delirium to seria, w której miłość uważana jest za chorobę. Naprawdę genialny konspekt i uważam, że wykorzystany też jest świetnie. Dlaczego przywołuję tę pozycję tutaj? Ponieważ właśnie mama głównej bohaterki w pewien sposób zainspirowała naszą Lenę do tego, by nie dać się pożreć przez system i odważyć na wiarę we własne wartości - czyli wiarę w miłość i w to, że wcale nie jest tak niebezpieczna...


  • With the Fire on High
Niesamowita książka, którą czytałam ostatnio, a w niej wątek... nastoletniej mamy!  Było to prześwietnie przedstawione, nasza główna bohaterka ogromnie kocha swoją małą córeczkę i ahh uwielbiam i Emoni i całą tą historię, polecam mocno ♥


  • Położna
W tej książce poznajemy mnóstwo mam, które dopiero rozpoczynają swoją drogę macierzyństwa, ponieważ Położna to opowieść tytułowej położnej i jej doświadczeń po wielu latach pracy w zawodzie. Pamiętam, że byłam zachwycona, gdy ją czytałam ♥


  • Osobliwe i cudowne przypadki Avy Lavender
Książka, która przedstawia losy kobiet kilku pokoleń - mamy, jej córki i córki jej córki ;P Czytałam ją już bardzo dawno temu, ale pamiętam, że byłam zachwycona jej unikatowym klimatem (i wiele innych osób też miało tak jak ja^^).


  • Błoto
Błoto pisane jest z kilku perspektyw, w tym z perspektywy Laury, która zostaje matką dwójki dziewczynek. Ale nie jest ona jedyną mamą w tej historii, ponieważ jest ich jeszcze kilka. Książka zrobiła na mnie olbrzymie wrażenie, ponieważ porusza bardzo ważne tematy, na przykład (tak jak Służące) problem segregacji rasowej w Stanach (tutaj Missisipi).

  • Obsydian
Mamę głównej bohaterki poznajemy doskonale, ponieważ dziewczyna mieszka właśnie tylko z mamą. Dzieje się mnóstwo różnych szalonych rzeczy i pamiętam, że swego czasu naprawdę bardzo lubiłam serię Lux i super wspominam!

Seriale


  • Once upon a time


W OUAT sytuacja z mamami jest na tyle ciekawa, że Henry ma je aż dwie (gwoli ścisłości: jedna biologiczna, druga z adopcji)! Co więcej, motyw macierzyństwa jest w tej produkcji dość istotny i miłość matek do dziecka motywuje wiele postępowań kobiet. Uwielbiam ten serial i serdecznie Wam polecam, jeśli jeszcze go nie widzieliście - mimo że ma 7 sezonów to ogląda się go w mgnieniu oka ;P


  • Sex Education
O tym, że warto wpisać tu ten serial uświadomiła mi przyjaciółka. I ogromnie się zgadzam, mama Otisa to już klasyk! Niesamowicie ciekawa, zabawna kobieta o bardzo niespotykanym zawodzie, ponieważ jest... seksuologiem! Często wprowadza chłopca w zażenowanie, ale to właśnie dzięki jej zajęciu chłopak inspiruje się, by otworzyć podobny biznes jak jej, tylko w szkole. Jest też samotną mamą, która stara się wychować syna jak najlepiej.


  • Insatiable
W Insatiable wątek mamy nie jest jakiś najważniejszy i na pierwszym planie, ale jeśli oglądaliście to wiecie, że nie jest też kompletnie bez znaczenia. Mama Patty nie jest doskonałym wzorem rodzica - wychowuje córkę sama, ma problemy z alkoholem i ogólnie zdarza jej się wpadać w tarapaty. Oglądając sami jednak zobaczycie, że zapragnie przejść metamorfozę, by stać się taką, na jaką zasługuje jej Patty. 


  • Gilmore Girls
Relacja matki i córki to jedna z najpiękniejszych, jakie widziałam w całym życiu, serioo. Dzieli je niewielka różnica i są dla siebie jak najlepsze przyjaciółki - wiele osób może im pewnie pozazdrościć... Serial też jest w niesamowitym klimacie - takim, jak polskie tłumaczenie tytułu, czyli Kochane Kłopoty


Wasze propozycje książek, których niestety nie znam, ale pewnie też są warte uwagi i mają wątek mamy :)


Do gwiazd Brandon Sanderson
Dom, którego nie było Dorota Schrammek

Wasze propozycje seriali/filmów


  • serial Ania, nie Anna (tu akurat oglądałam kilka odcinków i czytałam dwie książki, ale wątek mamy pewnie jest gdzieś dalej... Chyba, że chodzi Ci o Marylę - to wtedy się totalnie zgodzę! Nie pomyślałam o tym w ten sposób hah. A więc tak, super przykład!)
  • Księżniczka i Żaba (faktycznie haha)
  • film i książka Cudowny chłopak (racja! Czytałam i oglądałam i jest to coś absolutnie wspaniałego i ogromnie kochanego <3) 
  • i jak przeczytałam propozycję wyżej to w głowie zapaliła mi się jeszcze jedna lampeczka - serial Atypowy! Jest tam przedstawione życie chłopca chorego na autyzm i jego mama jest bardzo ważna także, ponieważ jak każdy człowiek popełnia sporo błędów, ale stara się jak może.
  • film Lady Bird (o to też oglądałam i przemknęło mi przez głowę - totalnie masz rację, relacja mamy i córki jest tu super ważna i polecam ten film, jeśli jeszcze nie widzieliście - jest na Netflixie)
  • serial Grace i Frankie
  • serial Spinning Out
  • serial The 100
  • film Jojo Rabbit
  • film Jestem Matką (nie oglądałam, ale już sam tytuł podpowiada ;P)
  • film Pracujące Mamy (znów już sam tytuł jest bardzo wymowny!^^)

Dziękuję za wszystkie Wasze propozycje!

***

Trochę mi się tego nazbierało, a pewnie wciąż to tylko garstka książek, seriali i filmów z motywem mam, które udało nam się przypomnieć - koniecznie piszcie w komentarzach Wasze propozycje, jeśli jakieś macie^^
with love, Iza xx

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz = ogromny uśmiech na mojej twarzy